interREGIO 2014: nowy rozkład jazdy, nowe możliwości!

W obowiązującym od 15 grudnia na terenie całej Unii Europejskiej kolejowym rozkładzie jazdy znajdzie się około 70 znanych i chętnie wybieranych przez podróżnych pociągów interREGIO. Nowością będą nie tylko nowe relacje, ale również bardzo atrakcyjne oferty promocyjne. Bilety na wybrane połączenia będą dostępne nawet za złotówkę! Pasażerów Przewozów Regionalnych z pewnością ucieszą także kolejne miejscowości, które pojawią się na mapie połączeń interREGIO busów.

Znana marka

Pociągi interREGIO po raz pierwszy wyjechały na trasy w 2009 roku. To idealna propozycja dla pasażerów przemierzających dłuższe odległości, którzy – dokonując wyboru środka transportu – biorą pod uwagę przede wszystkim cenę i godziny kursowania. Zarówno ceny biletów, jak i czas przejazdu pociągów IR są bardzo konkurencyjne wobec innych dalekobieżnych połączeń kolejowych i autobusowych. Połączenia interREGIO obsługiwane są najczęściej przez składy złożone z wagonów klasy drugiej z przedziałami sześcio i ośmiomiejscowymi oraz nowe, zmodernizowane lub typowe pociągi elektryczne. Pociągi interREGIO łączą ze sobą zarówno największe aglomeracje, jak i mniejsze miejscowości. Docierają także do wielu miejsc letniego i zimowego wypoczynku, dlatego też tak często wybierane są przez turystów i podróżników. Przewozy Regionalne, biorąc pod uwagę zmieniający się w ostatnich latach styl i rytm życia wielu ludzi, tworzą rozkład jazdy połączeń dalekobieżnych w taki sposób, aby był on atrakcyjnych dla jak największej grupy podróżnych. Dzięki temu, że spora część pociągów IR to połączenia weekendowe, chętnie korzystają z nich studenci i osoby pracujące z dala od rodzinnych stron. Śledząc działania innych przewoźników, wypełniamy nisze rynkowe, uruchamiając pociągi w takich relacjach, terminach i godzinach, w jakich nie kursują pociągi innych operatorów. Dzięki współpracy z samorządami pociągi interREGIO są dostępne również dla mieszkańców mniejszych miejscowości, w których dotychczas nie zatrzymywały się pociągi dalekobieżne. Na początkowych lub końcowych odcinkach trasy wybrane pociągi IR zatrzymują się na większości przystanków, zapewniając mieszkańcom wsi i małych miasteczek dogodne połączenia z największymi miastami Polski.

Super podróż w super cenie

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy Przewozy Regionalne zaoferują swoim pasażerom nie tylko nowe połączenia, ale również poprawę komfortu w pociągach i nową promocję: Super Bilet. Kupując bilety z wyprzedzeniem przez internet, podobnie jak na samolot czy autobus, można podróżować znacznie taniej! Ceny Super Biletów zaczynają się już od złotówki! Dodatkowo cały czas w sprzedaży pozostały popularne karnety pozwalające na odbywanie nieograniczonej liczby podróży (REGIOkarnet i Bilet turystyczny) oraz bilety dostępne w promocji Ty i raz, dwa, trzy, adresowanej np. do rodzin oraz grup przyjaciół i znajomych. Dzięki połączeniu kategorii interREGIO i REGIOekspres jeszcze więcej pasażerów ma możliwość podróżować w komfortowych warunkach. W składach wielu pociągów IR znalazły się nowoczesne bezprzedziałowe wagony, które dotychczas były dostępne tylko w REGIOekspresach. Posiadają one szereg udogodnień, m.in. możliwość bezpłatnego korzystania z internetu (Wi-Fi), wyciszone wnętrze, przestrzeń przystosowaną do przewozu rowerów i innego sprzętu turystycznego. O stacjach zatrzymania pociągów, aktualnych ofertach promocyjnych i bieżącej prędkości podróżni są informowani za pośrednictwem monitorów LCD. Od 15 grudnia jako REGIOekspresy będą kursowały wyłącznie trzy pary międzynarodowych pociągów  na trasie Wrocław – Drezno, których składy stanowią nowoczesne pojazdy Kolei Niemieckich (DB Regio).

Na zachód

Nowością rozkładu jazdy 2013/2014 będzie bezpośrednie połączenie Warszawy z Zieloną Górą. Do stolicy Lubuskiego w piątki i niedziele będzie dojeżdżał interREGIO „Starosta”. W pozostałe dni tygodnia pociąg ten będzie kursował na trasie Warszawa – Poznań. Szczecinianie w dalszym ciągu będą mogli korzystać z dwóch pociągów do stolicy: „Portowca” i „Mewy”, a poznaniacy wybierający się do Warszawy będą mieli do wyboru także „Wartę”, która – podobnie jak teraz – będzie docierała aż do Lublina. Ofertę na zachodzie kraju uzupełnią pociągi „Merkury” z Poznania do Szczecina (i z powrotem) oraz weekendowa „Rusałka” z Zielonej Góry do Poznania.

I na wschód

Dobra oferta została przygotowana również dla mieszkańców Podlasia i Lubelszczyzny. Tradycyjnie do stolicy będzie można dojechać bezpośrednim piątkowo-niedzielnymi pociągami z Białegostoku (IR „Żubr”) i Terespola (IR „Bug”), a także z Hajnówki. Po wielu latach, dzięki uruchomieniu IR „Białowieża”, powróci bezpośredni pociąg łączący wschodnią część regionu z Warszawą. Dobrze skomunikowane ze stolicą będzie także Lubelskie. Z Chełma do Warszawy będą kursowały dwa pociągi: „Bystrzyca” (w niedzielę) i „Cisy” (codziennie), a „Warta” do Poznania (przez Warszawę) i „Bolko” do Wrocławia (przez Radom, Kielce, Katowice) skomunikują Lublin z innymi regionami Polski.

Do Warszawy, w góry i na Mazury

Połączenie południa kraju ze stolicą zapewnią dwa całoroczne pociągi: „Matejko” z Krakowa (przez Włoszczowę) i „Chemik” z Kędzierzyna-Koźla (przez Zabrze, Katowice). 10 stycznia 2014 r. ten ostatni zostanie zastąpiony przez „Piasta” z Warszawy do Jeleniej Góry (przez Katowice, Opole, Wrocław, Wałbrzych), w którego składzie znajdą się wagony bezpośrednie z Warszawy do Kudowy-Zdroju (przez Nysę i Kłodzko). Pociągami interREGIO wygodnie będzie można dostać się także na Warmię i Mazury. Na trasie Olsztyn – Poznań będą kursowały pociągi „Drwęca”, „Śniardwy” i „Mamry”. Ostatnim z nich będzie można dojechać do malowniczo położonej Szklarskiej Poręby. Podróżujący z Małopolski i Górnego Śląska w Sudety będą mieli do wyboru dwa całoroczne pociągi: „Rudawy” relacji Katowice – Opole – Wrocław – Jelenia Góra (od 10 stycznia jako IR „Piast”) i „Galicję” relacji Kraków – Katowice – Wrocław – Kłodzko – Międzylesie.

Dla studenta

Chcąc w jak największym stopniu odpowiedzieć na potrzeby uczniów, studentów i osób pracujących poza swoimi rodzinnymi miejscowościami, Przewozy Regionalne w rozkładzie jazdy 2013/2014 również zaoferują sporo pociągów IR łączących ze sobą sąsiadujące regiony. Zazwyczaj będą one kursowały w piątki i w niedziele (popołudniami i wieczorami), ale też w soboty i poniedziałki (wyjazdy rano). W tej grupie pociągów interREGIO znalazły się: „Semafor” (Częstochowa – Kraków), „Prosna” (Łódź – Wrocław), „Brda” (Łódź – Bydgoszcz), „Lednica” (Bydgoszcz – Poznań), „Spodek” i „Lompa” (Wrocław – Katowice), „Oleńka” (Częstochowa – Wrocław) oraz „Szyndzielnia” (Bielsko-Biała – Wrocław).

Na wakacje

Pod koniec czerwca, gdy zaczynają się wakacje szkolne i sezon urlopowy, na trasy łączące wiele zakątków kraju z górskimi i nadmorskimi kurortami wyruszą sezonowe pociągi dalekobieżne. Niektóre z nich będą kursowały przez cały sezon, inne w wakacyjne weekendy. Latem doskonale będzie skomunikowane m.in. Świnoujście, do którego dojazd umożliwią pociągi: „Bosman” z Warszawy (przez Poznań), „Wolin” z Poznania i „Pirania” z Katowic (przez Poznań) oraz Kołobrzeg (IR „Delfin” z Poznania). Do Trójmiasta latem będzie dojeżdżał IR „Lazur” z Łodzi (przez Bydgoszcz). Amatorzy wspinaczki, górskich wędrówek i kąpieli termalnych w Tatrach będą mogli dojechać na urlop pociągiem „Giewont”, który, podobnie jak teraz, będzie kursował w dwóch wariantach: z Gliwic i z Częstochowy. Letnią propozycją dla wypoczywających w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich będzie pociąg „Niegocin” z Poznania do Giżycka (przez Toruń, Olsztyn).


Nie tylko po torach!

Dzięki stworzonym przez Przewozy Regionalne połączeniom kolejowo-autobusowym interREGIO bus pasażerowie największego polskiego przewoźnika kolejowego mogą szybciej podróżować ze Śląska i Małopolski na Podkarpacie, a także szybko i wygodnie docierać do wielu górskich i nadmorskich  miejscowości wypoczynkowych. W obowiązującym od 15 grudnia nowym rozkładzie jazdy planujemy  uruchomienie połączeń w ośmiu zupełnie nowych relacjach!

Integracja transportu publicznego to sprawdzone w wielu krajach na całym świecie rozwiązanie. Korzystając z połączeń kolejowo-autobusowych, podróżni zyskują na czasie i docierają do miejsc, do których dojazd bezpośrednim pociągiem dotychczas był niemożliwy. interREGIO bus to połączenia tworzone przez Przewozy Regionalne, największego pasażerskiego operatora kolejowego w Polsce, we współpracy z przewoźnikami autobusowymi. W czerwcu 2012 roku, z powodu dużego nasilenia prac modernizacyjnych, autobusy zastąpiły pociągi interREGIO na trasie Katowice – Kraków – Rzeszów – Przemyśl, a w wakacje zawitały także do wielu nadmorskich, górskich i mazurskich miejscowości.

W nowym rozkładzie jazdy1 zsynchronizowane z pociągami z Wrocławia, Opola, Jeleniej Góry, Częstochowy i Kłodzka interREGIO busy nadal będą kursowały na cieszącej się ogromną popularnością linii Katowice – Przemyśl. Planujemy również uruchomić interREGIO busy na ośmiu nowych liniach. Nowa oferta z pewnością ucieszy turystów i kuracjuszy wybierających się w Sudety, gdzie autobusy będą kursowały na trzech trasach: Jelenia Góra – Świeradów-Zdrój, Jelenia Góra – Karpacz (skomunikowane z pociągami z Wrocławia, Katowic i Poznania) oraz Kłodzko – Lądek-Zdrój – Stronie Śląskie (skomunikowane z pociągami z Wrocławia, Katowic, Krakowa i Warszawy). IR busami wygodnie będzie można dojechać również w wiele pasm Beskidów (w tym w Bieszczady), na Podhale i w Tatry. Obsługę tej części kraju zapewnią autobusy kursujące na trasach: Katowice – Wadowice – Rabka-Zdrój – Nowy Targ – Zakopane, Katowice – Wisła Malinka (skomunikowane z pociągiem z Warszawy) oraz Katowice – Rzeszów – Ustrzyki Górne. interREGIO busy obsłużą również dwa połączenia nadmorskie: Wysoka Kamieńska – Rewal – Kołobrzeg (skomunikowane z  pociągami z Warszawy, Poznania i Katowic) i Gdańsk – Krynica Morska (skomunikowane z pociągiem z Łodzi). Autobusy Przewozów Regionalnych będą docierały również do malowniczych zakątków na północy Polski. Po wielu latach przerwy będzie można dojechać z Poznania do Krainy Wielkich Jezior Mazurskich (zsynchronizowany z pociągiem IR autobus relacji Giżycko – Orzysz – Ełk). Prawdziwym hitem rozkładu jazdy 2013/2014 będą kursy na trasie Puławy – Kazimierz Dolny – Nałęczów, których pory odjazdów zostaną dopasowane do godzin kursowania pociągów z Lublina, Warszawy, Poznania, Katowic i Wrocławia.

Część połączeń ma charakter sezonowy, a na głównej trasie Katowice – Kraków – Przemyśl autobusy kursują codziennie przez cały rok. Skoordynowane z godzinami kursowania pociągów IR busy okazały się doskonałą alternatywą dla studentów rozpoczynających rok akademicki. Dzięki nim podróżujący z Podkarpacia do Krakowa, Katowic, Opola czy Wrocławia mogą docierać do celu w czasie o nawet dwie godziny krótszym w porównaniu z czasem przejazdu bezpośrednim pociągiem! W interREGIO busach obowiązuje taka sama taryfa jak w pociągach interREGIO. Bilety są dostępne m.in. w kasach biletowych i przez internet oraz u konduktorów. Połączenia obsługiwane są przez wyposażone w toalety autokary turystyczne. W interREGIO busach nie ma możliwości przewozu rowerów.

Vademecum podróżnego interREGIO

Schemat połączeń interREGIO i interREGIO Bus w rozkładzie jazdy 2013/2014