Nowoczesne oblicze kolei w Świętokrzyskiem

świętokrzyskie

Świętokrzyski Zakład Przewozów Regionalnych w Kielcach może poszczycić się nowoczesnym taborem serii ED72A, EN81 i EN96 wykorzystywanym do obsługi regionalnych i międzywojewódzkich połączeń kolejowych.

Zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny typu ED72A przewozi pasażerów od sierpnia 2011 roku. Modernizację wykonały Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim, a sfinalizował Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego. Zamontowanie silników asynchronicznych i wymiana wózków pozwala rozpędzić pojazd do 130 km/h. Dodatkowo wymieniono okna, pulpit maszynisty, czoło pociągu oraz zabudowano i przystosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych toalety w systemie zamkniętym. „Edytka" - jak zdrobniale jednostka jest nazywana przez kolejarzy, może pochwalić się również kolorowymi wyświetlaczami i interkomem do kontaktu głosowego między pasażerem a maszynistą. O malaturze pojazdu i kolorystyce ergonomicznych siedzeń decydowali pracownicy Urzędu Marszałkowskiego.

ED72A kursuje na trasie Kielce – Kraków Gł., a od rozkładu jazdy 2011/12 obsługuje bezpośrednie połączenie Ostrowiec Świętokrzyski - Kraków Główny - Ostrowiec Świętokrzyski.

Z nowym rozkładem wyjadą w trasę też 4 nowe elektryczne zespoły trakcyjne EN96 popularnie zwane „Elfami" - wyprodukowane przez bydgoską spółkę „PESA". Nowy tabor został kupiony przez Województwo Świętokrzyskie, a sfinansowany ze środków unijnych, budżetu Województwa Świętokrzyskiego oraz Funduszu Kolejowego przyznanego województwom po usamorządowieniu Spółki Przewozy Regionalne.Prezentacja i oficjalne przekazanie pojazdów dla Świętokrzyskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Kielcach odbyło się 5 października, kiedy do Kielc przyjechał pierwszy z nich. Kolejny pojawił się jeszcze w tym samym miesiącu, a 30 listopada br. planowany jest odbiór dwóch ostatnich.

Elf, czyli niskopodłogowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 34WE, to jednostka bezprzedziałowa, 2 klasy, przeznaczona w całości dla osób niepalących. W nowym pojeździe znajduje się szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych m.in.: drzwi otwierane poprzez naciśnięcie przycisku przez pasażerów z zewnątrz lub wewnątrz pojazdu blokowane automatycznie po przekroczeniu prędkości 5 km/h, gniazdka elektryczne o napięciu 230 V, klimatyzacja, intercom, monitoring (bez kabiny WC), system wykrywający pożar, sprzęt nagłaśniający dla pasażerów, miejsca do przewozu rowerów, toalety w systemie zamkniętym. Nowy tabor jest przystosowany również do przewozu osób niepełnosprawnych. Jego napęd stanowią silniki elektryczne asynchroniczne, zasilane prądem stałym o napięciu 3 kV. Pojazd może osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h.

Kolorystycznie Elf jest podobny do już używanych autobusów szynowych EN81, które w tym roku również przeszły gruntowną modernizację (między innymi wymieniono sprężarki, siedzenia i klimatyzację na bardziej wydajną).

Popielata góra i białe boki połączone z kolorowymi drzwiami – w takich barwach jeździ nowy i zmodernizowany tabor. Na boku znajduje się logo „Baba Jaga" z napisem „Świętokrzyskie". W środku pojazdu znajdują się ergonomiczne siedzenia z zagłówkiem wykończonym obiciem skórzanym oraz podłokietnikami ruchomymi od stron zewnętrznych i stałymi od strony okna. Obicie siedzeń jest w innym kolorze dla każdego pojazdu, aczkolwiek o tym samym wzornictwie. Projekty malowań oraz materiałów obiciowych podobnie jak w przypadku ED72A są autorstwa pracowników Urzędu Marszałkowskiego.